lördag 12 augusti 2017

Vägen till nytt bänkpressMAX: Styrkelabbsboogie 3:2

Uppdatering
Det här blir andra uppdateringen av Styrkelabbets bänkpressboogie. Nu är det den 12 augusti och igår körde jag andra passet av tre för tredje veckan (av sex).

Justering
Det visade sig bli lite för lätt att anta 140kg i 1RM så jag höjde snabbt till 142,5kg. Nu är det tufft, men inte för svårt. Jag hoppas det i alla fall. Jag tycker att jag håller formen bra i åtminston 90% av repetitionerna.

Recension
Jag gillar variationerna mellan passen samt det sparsamma upplägget med få övningar. Det ger en extra mental styrka att genomföra allt med fokus på så fin teknik som möjligt.


**********************
Pass 3:1 häromdagen var det lite extra tufft med 10st (!) tvåor på 118kg, följt av rodd, chins, hantelflyes och två övningar biceps.

Passet innan det, 2:3, var möjligen ännu värre med 125*4*2 + 117.5*4*2 i bänk samt motsvarande i mark fast på 160kg och 150kg:

Kl 13:56
Bänk , 20*10, 40*9, 60*6, 82.5*5, 97.5*4, 110*3, 125*2, 2, 2, 2, 117.5*2, 2, 2, 2
Kl 14:40
Mark 20*10, 40*8, 60*6, 80*5, 102.5*5, 122.5*4, 140*3, 160*2, 2, 2, 2, 150*2, 2, 2, 2
Kl 15:34

Daniel Richter har varnat för att pass 4:1 kan vara då man är nedtränad och känner sig svag, men eftersom det bara står fyra ettor på 125kg på programmet (bänkpress) tror jag han har fel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE