lördag 23 januari 2016

Stor och grofv 2016

Jodå, jag tränar fortfarande!

Jag vet bara inte riktigt hur jag ska dokumentera det on-line.

Nyår firades i vilket fall i snökaos i Istanbul och efter det var jag rejält sliten, men har ändå hållit uppe min standard att träna varannan dag.

21 januari 2016


Jag har emellertid inte riktigt kommit in i något strukturerat träningsprogram igen (ännu).


  • Det senaste passet, i förrgår, bestod t.ex. av i korthet bänk 110kg x12x2 och hantelcurls 15kg x10x10. 
  • Passet innan det var OH-press 10x10, marklyft 5x5 och biceps 10x10.
  • Och till sist, det tredje senaste passet innehöll bänkpress 6x8, squat 6x8, skivstångsrodd 6x10 och biceps 6x12



Träning 2016

Jag har som sagt inte någon riktig plan ännu, men följande embryon till inriktning finns

1) kvalitetsträning i bänkpress; jag jobbar t.ex. med ett lite smalare grepp, en lite lägre stångföring med armbågarna närmare kroppen, samt stabilare brygga och fotisättning. Träningen kommer i huvudsak ligga mellan 5x5 till 10x2 med så få fula reps som möjligt. Hellre för lätt och perfekt utförande än tunga fulreps. Det blir vad det blir förstås, men målet är 142,5kg i 1RM i år.

2) marklyft; egentligen precis samma sak, men med huvudsyfte att träna för hälsa och en god ryggkänsla. Med det sagt skulle jag bli förvånad och trots allt lite besviken om jag inte tog 180kg innan året är slut, kanske t.o.m. 200% av kroppsvikten (vilket torde vara 180-185kg).

3) frivändning; jag vill gärna öka mitt max (frivändning+press) till 100kg. Det är emellertid ingen prioritet och jag kommer inte satsa särskilt på detta. Jag kommer bara lägga in lite vändningar då och då som uppvärmning och test av min rörlighet och explosivitet, samt som bonusträning av frontböj och axelpress

4) bicepsens år; jag kommer variera övningarna mer än förr och ha ett större repsintervall (och med övervikt åt den högre delen). I praktiken blir det stångcurl, hantelcurl, EZ-curl i bänk som fixerar armarna, chins och kanske något mer. Jag kommer oftast ligga på ca 10 reps, med ett intervall på 8-15, men i enstaka tunga set även köra femmor. Antalet set kommer ligga runt 10st per pass (och jag kommer köra biceps på varje pass)

5) övriga övningar inklusive knäböj är att ses som assistans och ifyllnad


Vetenskap

Jag kommer skriva av mig i små små korta stycken om spännande teknik och annat, men förvänta dig inga uppsatser eller djupa tankar


Ingen är väl så dum som Hitler?

Just nu ser jag dokumentärserien "Världens Undergång" på svt. Den består av knappt timmeslånga avsnitt om Stalin (3st), WWI (5st) och WWII (6st). Stalin var ett as och Hitler var nästan lite lustig ("Ingen är väl så dum att han startar ett världskrig över Danzig", sa han och gjorde sen exakt det)


Squaring a circle

Och så har vi det där med att vi människor råkade ställa oss upp och fick våra tio fingrar fria och sen tror att vi ska kunna räkna ut hur universum fungerar baserat på detta tiotal... Inte konstigt att talsystemet därmed gör att en cirkel och en kvadrat inte kan ha samma area. Du kan alltså inte ta en viss mängd färg och måla i en cirkel med den och sen använda exakt samma mängd till en kvadrat. Ja, enligt vårt talsystem alltså.

22 januari 2016 på Börslunch

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE