tisdag 10 juni 2014

Uber valuation

Taxibolaget Uber värderas i senaste rundan till 18 miljarder dollar. FT Lex redovisar idag ett kul räkneexempel enligt följande:

Genomsnittstaxiutlägg per person i supertaxistäderna NY och London: 238 USD
Global storstadsbefolkning: 1,5 miljarder
Total årlig global storstadstaxiförsäljning: 1,5*238=357 miljarder dollar
Intäktsandel per resa Uber idag: 20%
Potentiell global storstadsintäkt för alla taxibolag tillsammans enligt samma modell: 70 miljarder dollar
Potentiell marginal för ett Uberliknande servicebolag:10%
Vinst; Om Uber tar hela den globala taximarknaden i storstäder blir vinsten: 70 miljarder*10%=7 miljarder dollar
Marknadsandel; Om Uber "bara" tar halva den globala marknaden, men fortfarande lyckas ta 20% av hela taxikostnaden och 10% i marginal blir vinsten före skatt: 7 mdr * 0,5 = 3,5 miljarder dollar.

Värdering: 18/3,5=5x EV/EBIT eller 7x P/E. Billigt!



Det bizarra i storyn är att den bygger på följande antaganden:

Uber ska ta halva den globala marknaden för taxiresor när det idag typiskt är minst fem olika firmor som slåss om marknaden i varje stad och det är fem andra firmor i nästa stad. Ingen firma har ens 1% av den globala taximarknaden idag

Alla storstadsmänniskor ska lägga lika mycket på taxi som storkonsumenterna i de ganska speciella taxistäderna London och New York

Uber ska fortsätta ta 20% av varje resa. Det går bra idag när firman är liten och exklusiv (jag har åkt med deras fina bilar i Stockholm), men när den växer blir det svårare att hålla standarden och ta så stor andel av resan. Konkurrenten Lyft tar t.ex. tillfälligt 0% och det finns många fler virtuella taxibolag som slåss om marknaden, för att inte tala om gamla taxibolag.

Marginalen på 10% är hög för att vara en standardiserad servicemarginal. De flesta brukar variera cykliskt mellan 0-10% och endast enstaka år uppnår 10%. Halva marginalen över tid vore mer rimligt (och t.o.m. högt räknat) - även om man antar att det här blir ett supertaxibolag.

Tidsaspekten; Räknexemplet utgår från att Uber uppnår allt detta mer eller mindre på nolltid, när det kanske snarare i bästa fall tar 20 år att konsolidera en extremt fragmenterad servicemarknad. Dessutom möter Uber ett stort motstånd från etablerade taxibolag, fackföreningar och lokala regulatorer.

Om man istället räknar på att inom fem år tar Uber 5% av marknaden av världens 1,5 miljarder storstadsbor där genomsnittskonsumenten är hälften så stor som i NY/London, Uber tar 5% per resa och tjänar 5% marginal på det blir vinsten efter 25% skatt, men före extraordinära kostnader för lobbying, advokater mm: 1,5*119*0,05*0,05*0,75= 335m USD. Det här är inte en pessimistisk kalkyl. Tvärtom.

Om man sen tar 15x den vinsten som kanske materialiseras om 5 år blir värdet 5mdr USD. Detta är en mycket positiv kalkyl och mycket hög värdering på en osäker vinst 5 år in i framtiden. Ändå är den mindre än en tredjedel av den värdering Uber "handlats" på i senaste finansieringsrundan. Det är så marknaden beter sig idag, men den kommer inte göra det imorgon...

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant! Brukar roa mig själv med att göra liknande beräkningar på företag när jag känner för det och det är ju inte annat än att man kliar sig i huvudet många gånger. Föreställer mig allt som oftast en lönnfet bilförsäljare i illasittande kostym, som sparkar i däcken (läs: bolaget) och säger "Good runner this one!" :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det otäcka är att de här "bilförsäljarna" är högt utvecklade rovdjur i slips vars kostymer kostar mellan en normal arbetares månadslön och en årslön. De är vältränade, välgroomade, kultiverade och vältaliga och perfekt utvecklade för att sälja allt från sand till araber och is till eskimåer samt uberaktier till taxichaufförer.

      Under ytan är de förstås precis som du säger.

      Radera

Träna effektivt; minimalt för maximala resultat

Det här är en träningsblogg (men även finans, teknologi, futurism, filosofi och life hacking). Jag lyfter skivstänger varannan dag, inte alltid utan alkohol fortfarande rusande genom ådrorna. Efteråt dricker jag en liter mjölk. Inga dyra tillskott som ändå inte fungerar.

Jag kör få och enkla övningar, alltid med fria vikter. Jag tror på att träna mindre än alla andra, men smart, och på att njuta av all mat jag tycker om. Cardio är begränsad till 3-4h hundpromenad om dagen samt 15 minuter på löpbandet varannan dag.

Basen i min träning är något som liknar 5x5 i knäböj, marklyft och bänkpress, men jag kompletterar med lite fler och lättare i t.ex. militärpress, dips, rodd och chin-ups.

Mina stats: 44 år, 90kg, 183cm, 140kg bänkpress, 180kg (och 5x170), 155kg knäböj.

Utnyttja "Resurserna" här intill för inspiration. Själva bloggen nedan är annars bara en träningsdagbok samt lite filosoferande om hur man blir en bättre människa.

MOTTO 1: Aldrig kötta - Work smarter, not harder
MOTTO 2: Alltid vila - Träna kort och effektivt 1%, vila 99%
MOTTO 3: Cardio valfritt - Det behövs inte för deff, men en del gillar det. Hoppa över cardio och PW om du tycker att det är tråkigt.

TOO WEIRD TO LIVE, TOO RARE TO DIE